Facultatea de drept – primul an, prima restanță. Facultatea de drept la UniBuc – un examen anulat pe motiv de fraudă nedovedit. Semnat, un student. Nu am început de mult timp această facultate, dar parcă pe zi ce trece, merge din ce în ce mai rău.
E greu, n-am ce spune, era de așteptat și nu contest, dar cât de supărat să fii, ca profesor, și avocat, ÎNCÂT SĂ ANULEZI UN ÎNTREG EXAMEN PENTRU CĂ PROCENTUL DE PROMOVARE ESTE PREA MARE?!
Și nici măcar profesor al materiei respective. Poate aș înțelege atunci când sunt mulți restanțieri, că poate procesul de predare-învățare nu e eficient, dar atunci când copiii chiar au reușit, de ce e ceva greșit, care trebuie contestat? Acum câteva zile am dat examen la Teoria generală a dreptului, ale cărui note au fost contestate de decan, pentru că prea mulți studenți au promovat examenul. S-a susținut că s-a copiat, însă nu au fost aduse dovezi pentru acest argument, nu au fost probate faptele, deși există o înregistrare a examenului. Ni s-a mai spus că subiectele au fost folosite și într-o sesiune anterioară, înțelegându-se că poate de acolo s-ar fi copiat, însă nimeni nu a negat faptul că ele s-ar mai fi dat și anterior. Problema este că subiectele erau publice, puteau fi accesate de oricine și folosite ca exerciții recapitulative pentru pregătirea pentru examen, iar după cum bine știm, unii oameni au memorie vizuală, așa că puteau să-și amintească răsounsurile, nu să le copieze. De asemenea, nu e specificat nicăieri că întrebările unui examen nu se pot repeta, fie 100%, fie 5%, astfel că nu a fost nimic greșit în acest sens. N-ar fi primul examen de acest fel.
O altă problemă o reprezintă procentul prea mare de studenți care au promovat.
N-ar trebui, oare, pentru o facultate de prestigiu, ca acest lucru să fie unul pozitiv, de bucurie, care susține faptul că există studenți capabili în această facultate? Pare-mi-se că nu. Un procent așa mare de promovanți, la un singur examen, reprezintă o anomalie, dar când un examen este inumant pentru a fi rezolvat, cu un timp de lucru mult prea scurt și cu un volum imens de exerciții tip eseu, iar restanțieri sunt mai bine de 70% dintr-o grupă, nu mai este o problemă. Aici totul este complet normal, ca atâția oameni să fie incapabili, nu mai există anomalia. Cu atât mai mult când examenul se desfășoare într-un mediu nesupravegheat, fiecare pentru el. Iar plângerile și contestațiile de orice natură cu privire la acesta se află într-un du-te-vino constant între conducerea facultății și profesorii materiei. Să fie oare un alt interes la mijloc, de ordin economic?
Și după toate acestea, ni s-a cerut resusținerea examenului ÎN NOI CONDIȚII IMPUSE, diferite de cele de la examenele precedente.
Acum va trebui să avem atât camera, câr și microfonul pornite. Nu contează că există șanse ca platforma să se blocheze și să afecteze și pagina de test, nu contează faptul că s-ar produce microfonie de la simplul respirat al unor oameni în căștile microfonului. Ba chiar mai mult, camera în care dăm testul trebuie să fie liniștită, goală, să nu existe mijloace de fraudare. Și dacă părinții tăi se ceartă în camera alăturată și se aud zgomote în fundal? Ei bine, este necesar să faci un tur al camerei, ca profesorul să se asigure că ești singur și nu copiezi. Nu contează că faci parte dintr-o categorie mai defavorizată și ai o casă mai „nearanjată” care ar putea atrage glume răutăcioase, ură sau discriminare din partea colegilor, sau poate chiar a profesorilor, tu trebuie să le arați camera. Și dacă în continuare există suspiciuni, atunci i se poate cere să dai share ecranului, în timpul examenului, către profesori și elevi, pentru a nu avea alte materiale deschise. Nu contează că ești în grila ta de lucru și că, posibil, răspunsurile tale vor fi văzute de alți colegi, și posibil copiate, trebuie asigurat că TU nu ai de unde copia, nu restul. O sa devina problema celorlalți abia după încheierea examenului, când se va considera ca ai copiat de la cel care „și-a împărtășit” ecranul pentru verificări anti-fraudă. Genul acesta de reguli nu s-au aplicat până acum, la celelalte examene, dar acum pare să fie o prioritate.
O fi amuzant să ai putere și să poți schimba regulile jocului în timpul jocului.
Și totuși, problema noastră nu este redare examenului, ci modul în care suntem puși să o facem, atitudinea prin care ni s-a impus acest lucru, modul în care am fost abordați și suprimați, ignoranța cu care am fost tratați când ne-am susținut cauza.
Cu drag, Un student frustrat de inegalitățile din jurul său
Situația nu este prezentată în mod veridic. Examenul a fost anulat de către decan, iar nu de către un ‘alt profesor’. Motivul anulării? Grile aproape identice cu cele date anul (universitar) trecut și o supraveghere precară.
Într-adevăr, în discuție poate fi adusă legalitatea acestei decizii, însă motive de fapt există fără doar și poate!