La nivel național, există 7282 de școli și grădinițe în care încălzirea se face prin centrale sau sobe cu lemne.
Conform datelor furnizate de Ministerul Educației, 42% din școlile care funcționează în prezent în țară au căldura asigurată cu lemne. Procentejul se raportează la numărul de unități de învățământ înregistrat în anul școlar 2020-2021, mai exact 17.215.
Marii consumatori de lemn sunt în nordul țării
Topul clasamentului este ocupat de județul Suceava, cu 541 de școli ce consumă lemnul pentru încălzire, urmată de Iași cu 416. La cealaltă extremă a clasamentului se numără județul Ilfov cu 3 de unități de învățământ. Clujul se află și el codaș la acest top, având 113 de școli aflate în această situație. În județ există numeroase școli, în care se folosesc exclusiv sobele pentru a le asigura elevilor bune condiții.
Cu toate acestea. județul se află într-un proces de modernizare a unităților de educație și adaptare la criteriile optime pentru tineri. Clujul este primul județ din țară cu 100% din școli ce au toalete în interior.
Potrivit Edupedu.ro, secretarul de stat Sorin Ion a cerut inspectoratelor școlare să analizeze situația stocurilor de lemne de foc la nivelul instituțiilor de învățământ. Astfel, se poate estima stocurile asigurate pentru încălzirea în timpului sezonului rece și dacă există nevoia de a face completări, pentru a asigura căldura necesară elevilor.
Lemnul: o resursă accesibilă pentru români
Numărul mare de unități de învățământ cu acest tip de combustibil este cauzat și de costul mai scăzut de achiziționare a sa și a întreținerii. Implicit există și un număr mare de locuințe care au încălzirea prin acest mod, în special în mediul rural. Totodată, statul român caută alternative pentru încălzirea cu lemne, dorind să reducă din exploatarea resurselor biodegradabile.
Surse: zcj.ro și monitorulcluj.ro