În ciuda promisiunilor repetate și a investițiilor substanțiale, Autostrada Transilvania rămâne un proiect incomplet și plin de probleme. În prezent, patru loturi sunt în lucru, dar termenele de finalizare par să fie depășite, iar întârzierile sunt cauzate în mare parte de problemele cu constructorii.
Asociația Pro Infrastructură (API) a realizat o evaluare a situației actuale și a prevăzut momentul în care aceste loturi ar putea fi date în folosință. Cu toate acestea, există îngrijorări serioase, deoarece în cazul unor companii, constructorii și-au părăsit deja șantierele, lăsând lucrările în urmă. Această situație duce inevitabil la întârzieri suplimentare și la creșterea frustrării publicului.
Proiectul Autostrăzii Transilvania a fost inițiat acum două decenii, în 2004, însă, cu toate eforturile și investițiile, acesta încă nu a fost finalizat. În prezent, situația este una de îngrijorare, cu lucrări blocate și termene de finalizare amânate.
Unul dintre șantierele afectate este cel de la A3 Nădășelu – Zimbor – Poarta. Constructorul UMB a părăsit șantierul, lăsând lucrările într-un impas. Mobilizarea slabă și capacitatea insuficientă sunt doar câteva dintre problemele cu care se confruntă acest lot.
API a furnizat date relevante privind stadiul proiectelor, inclusiv estimări realiste cu privire la momentul finalizării acestora. Cu toate acestea, aceste estimări sunt în pericol din cauza lipsei de implicare a constructorilor.
Loturile individuale
Nădășelu – Zimbor: Autorizațiile de construcție au fost emise în aprilie 2021 și iulie 2021. Cu toate acestea, mobilizarea slabă și lipsa de capacitate a constructorului UMB au întârziat lucrările. Este necesară o extensie până în mai 2025, iar semnarea contractului cu câștigătorul licitației este așteptată în curând.
Zimbor – Poarta Sălajului: Termenul de finalizare a fost extins până în august 2024, cu posibilitatea unei amânări ulterioare până în iulie 2025. Capacitatea redusă a constructorului UMB a condus la mobilizare slabă pe acest lot.
Suplacu de Barcău – Chiribiș: Acest tronson este afectat și el de întârzieri. Ultima licitație a fost anulată în iulie 2022, iar lucrările sunt așteptate să înceapă în august-septembrie.
Chiribiș – Biharia: Cu toate că estimările indică începerea lucrărilor în mai 2025, aceasta depinde de soluționarea unor probleme legale legate de contractele anterioare.
Autostrada Transilvania se confruntă cu provocări majore în finalizarea lucrărilor. Este nevoie de o abordare mai riguroasă și de o colaborare mai strânsă între toți actorii implicați pentru a asigura finalizarea proiectului în cel mai scurt timp posibil.
Sursă foto: Transilvania Business