Un grup de cercetători de la UBB au dezvoltat un tratament pentru copiii cu ADHD.
O echipă de cercetători a publicat un articol revoluționar în jurnalul academic Cognitive Therapy and Reaserch. La realizarea studiului au participat cercetători din cadrul Departamentului de Psihologie Clinică și Psihoterapie de la Universitatea Babeș Bolyai și Facultatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu”, în colaborare cu oameni de știință de la Queen’s University din Canada și Universitatea din Köln, Germania.
Grupul de cercetători a fost coordonat de prof. univ. dr. Daniel David, rector UBB, și prof. univ. dr. Anca Dobrean. Aceștia au realizat un studiu clinic despre cele trei tipuri de intervenție, psihoterapia, atomoxetină, cât și îmbinarea celor două, în cazul copiilor cu deficit de atenție și hiperactivitate la copii.
Cercetările făcute sunt primele la nivel internațional care compară cele trei tipuri de intervenție.
Pe partea de psihoterapie, a fost folosită terapia de tip cognitiv- comportamental (CBT), cu elemente de modificare comportamentală, restructurare cognitivă derivate din terapia rațional-emotivă și comportamentală (REBT). La acestea au fost adăugate componente de re-trainig atențional realizate în medii de realitate virtuală. CBT/REBT pleacă de la teoria conform căreia nu evenimetele influențează emoțiile și comportamentul omului, ci de modul în care acesta se raportează la ele.
La studiu au participat 59 de participanți cu vârste cuprinse între 6 și 9 ani care au fost diagnosticați cu ADHD. Aceștia au fost împărțiți în 3 grupe. Un grup a primit tratamentul atomoxetină, al doilea a avut 16 ședințe de psihoterapie CBT/REBT, iar al treilea grup a primit ambele intervenții. Cercetătorii au comparat cele trei tipuri de terapie asupra simptomelor ADHD.
Ce este Tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate (ADHD)?
Este o problemă de sănătate mintală cu o prevalență estimată între 5,3% și 7,1%, fiind mult mai frecvent diagnosticată în rândul copiilor și adolescenților. Principalele simptome ale acestei tulburări includ tipare de lipsă de atenție și hiperactivitate sau impulsivitate ridicate, care afectează funcționarea normală a persoanelor în mai multe paliere, precum relațiile sociale sau performanțele educaționale.